דלג לתפריט הראשי (מקש קיצור n) דלג לתוכן הדף (מקש קיצור s) דלג לתחתית הדף (מקש קיצור 2)

אונקוידע - שירות מידע התנדבותי ומרכז מידענות

אונקוידע - שירות מידע התנדבותי ומרכז מידענות

ד"ר דורית איזק

שירות המידע אונקוידע הוקם בשנת 2012 ע"י ד"ר דורית איזק כעמותה רשומה ללא מטרות רווח, שמטרתה לספק לחולי סרטן ובני משפחה את מירב המידע הרפואי הרלוונטי בו הם מעוניינים ולהבהירו, ובכך להביא להעצמה של יכולת ההתמודדות עם המחלה והתהליך הטיפולי.

 

רציונל:

 

מחקרים רבים מצביעים על כך שנגישות מירבית למידע רפואי והבנתו, עשויים להפחית את רמת החרדה בקרב החולים ולשפר את יכולתם לקבל החלטות המבוססות על מידע מדעי, התואמות בד בבד את צרכיהם ואת העדפותיהם האישיות. חזון העמותה הוא לאפשר לכל חולה באשר הוא נגישות שווה למידע העדכני והרלוונטי ביותר המתייחס למחלתו ולמצבו הספציפי.

שירות המידע אינו מתיימר לתת ייעוץ רפואי מכל סוג שהוא, ואינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי מכל סוג שהוא!

 

רקע:

 

אבחנה של מחלה ממארת מלווה לעתים קרובות בתחושה קשה של איום ממשי על החיים ובאובדן שליטה. בנוסף למצב חוסר הבהירות בהווה ולאי הודאות באשר לעתיד נחשפים חולים ובני משפחה למגוון של פרוצדרות בלתי מוכרות ולאופציות טיפוליות שונות, לגביהן יש לקבל החלטות בפרקי זמן קצרים. חיפוש מידע רלוונטי הינו מרכיב חיוני בתהליך ההתמודדות של החולה עם השיבוש במהלך חייו, מרגע האבחנה ובשלבים השונים של התהליך הטיפולי.

 

אולם, סרטן אינו מחלה אחת. ישנם סוגים רבים של סרטן, ולכל סוג התנהגות והתבטאות העשויים להשתנות בין חולים שונים. יתירה מכך, כל חולה הינו ישות בפני עצמה, בעל צרכים אינפורמטיביים ייחודיים הנובעים ממצבו הרפואי הספציפי ומניסיון חייו. הבדלים דמוגרפיים דוגמת מין, גיל, השכלה, הבדלי תרבות ועמדות וכן אירועים שחווה החולה בעברו עשויים להשפיע על הצורך בסוגים שונים של אינפורמציה בקרב חולים שונים. גם למשך הזמן שחלף מהאבחנה, לשלב הטיפולי בו החולה נמצא ולהעדפותיו האישיות בהתייחס למעורבותו בתהליך קבלת ההחלטות השפעה פוטנציאלית על סוג האינפורמציה אותה יעדיף לקבל.

 

אינפורמציה רלוונטית הניתנת לחולה הספציפי על פי הצרכים הללו מאפשרת הבנה עמוקה יותר של המחלה בהיבט הרפואי, ומסייעת לחולה בקבלת החלטות המבוססות על מחקר מדעי ובד בבד תואמות את צרכיו והעדפותיו. על פי נתוני הספרות המחקרית מתן אינפורמציה רלוונטית הביא לשיפור ניכר בשביעות רצונו של החולה מההחלטות הטיפוליות שהתקבלו, ולהתמודדות חיובית ומוצלחת יותר בכל שלבי הטיפול. כמו כן נצפתה ירידה ברמת החרדה, עלייה בתחושת השליטה העצמית ושיפור באינטראקציה של החולה עם משפחתו וסביבתו החברתית.

 

לפיכך, קיימת חשיבות מרובה למתן אינפורמציה על בסיס אישי, התואמת את ציפיות החולה בנקודות זמן שונות לאורך המחלה.

 

כיום קיימת זמינות גבוהה למאגרי מידע בתחום מחלת הסרטן. אולם, רובם המכריע אינו מסוגל לספק מענה העונה על ההגדרה של אינפורמציה רלוונטית לחולה הספציפי, על פי צרכיו האישיים.

 

תיגבור האינפורמציה הקיימת באמצעות מתן שירות שיאפשר לחולה להבין כראוי את המידע שכבר ניתן לו בכתב\בע"פ ע"י הגורמים המטפלים, הן באמצעות מפגשים של פנים-אל-פנים והן באמצעות ערוצי תיקשורת (פניה טלפונית, דוא"ל), יביא להבנה רחבה ועמוקה יותר של המצב בשלבי המחלה השונים ויאפשר לחולה להתמודד באופן יעיל עם המחלה ולהיות שותף פעיל בתהליך קבלת ההחלטות הטיפוליות.

 

ניתן לפנות ישירות לד"ר דורית איזק בימים בהם היא נמצאת במערך האונקולוגי ו\או ההמטולוגי ועוברת בין המטופלים לדרוש בשלומם.

בנוסף ניתן ליצור קשר טלפוני בכל עת,
ולקבל את המענה המבוקש בטלפון: 052-8313914,

וכן להשאיר הודעה במענה הקולי או בווטסאפ – כל הודעה תיענה בהקדם ככל שיתאפשר!

במקביל ניתן ליצור קשר ולשאול שאלות דרך אתר העמותה באינטרנט: oncoyeda.co.il